Afacerile „sulfuroase” din Portul Constanta ale vicepremierului Viorel Stefan!

Portul Constanta si afacerile ciudate. Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta SA este o societate de interes national care are in administrare porturile Constanta, Midia si Mangalia. Pe 1 septembrie 2016, a fost numit in functia de director general al CN APMC SA, Nicolae Dan Tivilichi, galatean la origine. Sustinerea pentru numirea lui Dan Tivilichi in aceasta functie a venit din partea vicepremierului Viorel stefan, galatean si el.

De fapt, Dan Tivilichi este ”produsul” unui grup din PSD cu origini la Galati. Viorel stefan are state vechi in PSD, a intrat in partid in 1993 si de atunci a avut trei mandate de senator si doua de deputat. in guvernul Grindeanu a ocupat functia de ministru al Finantelor Publice dar a fost remaniat dupa mai multe critici venite din partea lui Liviu Dragnea.

Conform propriului CV, vicepremierul Stefan si-a inceput activitatea in anul 1980 ca economist in cadrul Navrom Galati. in perioada 1991 – 1997, Viorel stefan a fost director al Navrom Galati, iar din 1997 pana in 2002 a fost presedintele companiei. intre timp Navrom Galati. Conform declaratiei de avere, vicepremierul Viorel stefan detine actiuni la Navrom Bac, Navrom Reparatii si TTS SA societati care fac parte din grupul Navrom Galati. Grupul de firme Navrom Galati din care face parte si TTS SA este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata transportului fluvial, dar si un operator important ce detine facilitati portuare (dane de operare) in Portul Constanta, inchiriate de la CN APMC SA.

Proiect pe bani europeni compromis de managementul defectuos

„Protect – Infrastructura pentru operatiuni sigure şi pentru protectia mediului in Portul Constanta” este un proiect derulat de CN APMC SA si cofinantat de Uniunea Europeana prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF). Valoarea totala a proiectului este de 12,5 milioane de euro. Perioada de implementare a proiectului: 01.07.2016 – 31.07.2019.

La licitatie s-au inscris urmatoarele firme: SC Citadina 98 SA, SC Tancrad SRL, SC Utilnavorep SA, SC Ave Tebia SRL, SC Saga Energy SRL, ACSA Obras E Infraestructuras SAU.

Castigatoare a fost declarata S.C. Ave Tebia SRL. De fapt este vorba despre un consortiu format din Ave Tebia SRL, Consal Trade SRL si Aduro Impex SRL. Cele trei companii trebuiau sa se ocupe de intocmirea proiectului, construirea unei platforme betonate, construirea unei statii de epurare, si extinderea cheului DA2 cu 130 m.

Statia de epurare va prelua si trata apele uzate rezultate de la navele aflate in tranzit in Portul Constanta. Cu toate ca mai sunt aproximativ cinci luni pana la finalizarea proiectului, nici macar proiectul nu este finalizat.

De foarte multi ani in porturile maritime romanesti preluarea apelor uzate de santina de la navele aflate in tranzit se face cu nave vechi, depasite fizic si moral. Stocarea si neutralizarea acestor ape reziduale este o problema acuta pentru CN APMC SA. Portul Constanta nu are nave specializate si nici facilitati de tratare si epurare a apelor uzate de la navele aflate in tranzit.

Tancul colector, „Canara”, nava specializata in preluarea apelor uzate de la nave ce apartine CN APMC SA are peste 40 de ani vechime si din punct de vedere tehnic nu mai indeplineste conditiile de navigatie. De cativa ani nava este legata la chei si este folosita doar ca tanc colector. in aceasta situatie se impunea achizitionarea unei nave moderne care sa poata prelua in conditii de siguranta apele uzate de la vapoarele aflate in tranzit. Solutia a fost tot proiectul Protect care include proiectarea, construirea si livrarea unei nave tanc de 500tdw.

Navrom Shipyard, companie din sfera de influenta a vicepremierului Viorel stefan si-a adjudecat nava

La procedura de achizitie publica pentru nava-tanc au participat: SC Navrom Shipyard SRL si SC Tehnorex International SA.

Castigator a fost desemnat SC Navrom Shipyard SRL, firma din zona de interes a vicepremierului Viorel stefan.Valoarea contractului este de 2 milioane de euro.

in urma cu un an, pe 18 ianuarie 2018, CN APMC SA, a anuntat in presa ca nava tehnica urmeaza sa fie construita de santierul Naval Navrom Galati, societate membra a grupului Navrom. Proiectul are ca termen de finalizare luna iunie anul acesta. Cu toate acestea lucrarile la nava sunt mult intarziate. Efectiv a fost construit aproape 40% din corpul navei cu toate ca la aceasta ora nava trebuia sa inceapa probele de mare.

Dar cea mai mare problema la acest proiect este ca nu s-au respectat cerintele din caietul de sarcini cu privire la alegerea tablei de constructie a navei. Atat in caietul de sarcini cat si in contract, CN APMC a cerut folosirea tablei navale de tip A, uzual folosita in constructiile navale. SN Navrom a ales o tabla neagra laminata la cald tip S235 JR si S 235 JR+AR. Motivul este ca tabla de tip S este mai ieftina decat cea de tip naval A!!!

Nu se cunoaste exact care este provenienta tablei de tip S! Daca luam in calcul stadiul lucrarilor, din punct de vedere tehnic cu capacitatile actuale ale santierului nava nu va putea fi gata la termen.

Dan Tivilichi incearca sa dreaga busuiocul

CN APMC SA nu poate accepta tabla de tip S si in aceste conditii partea de corp construita pana in prezent va avea in viitor valoare de fier vechi ceea ce inseamna o pierdere importanta pentru SN Navrom Galati.

Directorul general al CN APMC SA, Dan Tivilichi incearca sa gaseasca o solutie de compromis care sa nu-l supere prea tare pe sustinatorul sau de la guvern. Fara sa solicite nimeni din CN APMC SA, supervizorul constructiei navei agreeat de parti, compania Bureau Veritas, firma respectabila de altfel, a trimis un document catre CN APMC SA in care specifica ca tabla e conforma pentru realizarea proiectului.

Dar aceasta hartie nu are nicio valoare din moment ce nu sunt respectate cerintele din Caietul de Sarcini. in situatia in care nici platforma betonata, cheiul de acostare din Dana DA 2 a Portului Constanta si statia de epurare sunt mult intarziate este clar ca proiectul Protect nu va fi gata la timp, situatie in care CN APMC SA va pierde finantarea europeana si va trebui sa finalizeze proiectul cu finantare proprie. Daca acest scenariu se va intampla atunci CN APMC SA ar trebui sa se indrepte impotriva firmelor care si-au adjudecat contractul pentru daune.

Lucrarea hidrotehnica de constructie a platformei si cheiului au fost adjudecate de SC Consal Trade, societate care in ultimii doi ani si-a mai adjudecat de la CN APMC SA urmatoarele: Dragajul de intretinere, Dragajul de investitie, Repararea unui dig al Portului Midia si multe alte contracte.

Consal Trade are actionariat anonim in Cipru si este abonata la contractele cu cu CN APMC SA. Concesiile facute de catre conducerea CN APMC SA partenerilor de contract SN Navrom Galati si Consal Trade au la baza relatiile directorului general al companiei Dan Tivilichi cu oameni din actionariatul celor doua companii. Ceea ce duce la pierderi importante pentru Portul Constanta.

Sursa: EVZ

Afacerile „sulfuroase” din Portul Constanta ale vicepremierului Viorel Stefan! was last modified: ianuarie 28th, 2019 by Radu Anghel
Sa raspandim circul prin sat...
spre

Share Page

Close