Andrei Caramitru, reputat consultant financiar si membru USR, publica o analiza dura a pietei media si arata care sunt solutiile imediate pentru o presa independenta.

„CUM PUTEM RECONSTRUI INDEPENDENTA PRESEI

Dan Tapalaga a spus ieri asa : “Mogulii mari si mici au tratat presa si ziaristii doar ca pe un instrument pus la dispozitia puternicilor zilei, la schimb cu alte beneficii. Din acest motiv, chiar si atunci cand postul a functionat cu o agenda corecta, jurnalistii de acolo nu s-au bucurat niciodata de o libertate absoluta, ci de una conditionata de un mecanism foarte perfid de autocenzura.”. Oameni importanti (ambasadori, investitori) spun in discutii private ca vulnerabilitatea principala a democratiei la noi este dominatia aproape completa a oligarhilor in presa. Cum am ajuns aici si ce putem face ?

A cui e vina de fapt? Sarbu, Zukerberg, agentiile de publicitate si papusarii sistemului. Sa ii luam pe rand :

  • Sarbu, cand era CEO la Grupul CME care detinea ProTV (cel mai mare canal media de la noi) a luat in timpul crizei o decizie economica gresita. Era obsedat de cota de piata si a scazut preturile masiv pentru a o pastra. Pana a adus ProTv si grupul CME in colaps financiar – a fost dat afara de actionari pentru asta. Preturile la ProTV erau “ancora” la care erau stabilite celelalte preturi (cu un discount din cauza audientei mult mai scazute). Asa e peste tot. Daca ProTV a ajuns in dificultati financiare, celelalte canale media au fost practic distruse economic (cel mai rau afectate au fost ziarele, radiourile si televiziunile mici). Grupul Intact a ramas in picioare pentru ca este suficient de mare si avea sustinerea neconditionata a lui Voiculescu
  • Lumea se muta in online, este inevitabil. insa se muta pe Facebook in principal. In toate pietele, 90% din bugetele de marketing alocate catre online sunt platite catre Google si Facebook (si nu catre site-urile independente). Deci banii nu prea ajung la ziaristii independenti
  • In Romania, avem o problema, ca de obicei, de coruptie. Bugetele de marketing ale marilor multinationale sunt alocate mult prea mult catre TV (si partial outdoor) si mult prea putin catre online. Prin agentiile de publicitate (multinationalele le aloca TOT bugetul si ei distribuie banii dupa). Banii merg disproportionat catre canalele corupte si catre TV din cauza rebate-urilor si banilor negri care se invart intre manageri de marketing din multinationale si diversi oameni din agentiile de publicitate
  • Cum televiziunile, ziarele si site-urile de stiri au devenit super-vulnerabile economic – au reusit sa fie capturate de “oligarhi”, papusari sau de partide. Cand nu sunt bani si oamenii sunt sufocati financiar – multi (slava domnului nu toti) devin vulnerabili. si cei care raman liberi sunt atacati sistematic de autoritatile statului (prin CNA, ANAF si altii – cum s-a intamplat cu Rares Bogdan sau Rise de exemplu).

Situatia este la fel si in alte tari, nu doar la noi. Este insa situatia catastrofala, acum ca Digi si Realitatea s-au aliat sistemului? Da, insa mai sunt si raze de speranta:

  • ProTV este de departe cel mai vizionat post TV. si este detinut de americani (Time Warner). Care nu s-au aliat cu coruptii de la noi (Las Fierbinti este o satira dura impotriva lor, Tudor Chirila este promovat, Andreea Esca a intervievat-o pe Kovesi recent)
  • Televiziunile de propaganda dura (A3, RTV) au audienta de doar 6-700 de mii pe zi (majoritatea au peste 65 de ani). E foarte putin
  • Site-urile independente functioneaza foarte bine, dar cu resurse mult prea limitate. De exemplu G4Media are audienta similara cu Antena 3, dupa doar un an. Newsweek a capatat vizibilitate si influenta foarte mare foarte repede
  • Sunt vreo 12 milioane de conturi Facebook in Romania. Canalul cel mai important de stiri asta este. De departe. Si aici e libertate – nu au ce sa ne faca. insa aici se genereaza si multa ura si polarizare. Jurnalistii sunt totusi cheie pentru a modera nebunia.

Ce trebuie facut pentru a sustine un jurnalism de calitate si independent ? Eu as sugera urmatoarele actiuni, la care sa participam toti ca sa functioneze :

  • 1) Pact cu multinationalele si agentiile de publicitate ca cel putin 20% din bugetele de marketing sa fie alocate catre presa independenta. si – in general – bugetul sa fie alocat pe baza unor criterii de integritate si independenta reala a jurnalistilor . Un ONG independent se poate ocupa de monitorizare (despre CNA e clar ca putem sa uitam). Cu presiune publica pe multinationalele care nu semneaza sau respecta pactul. O asemenea schema ar putea genera cateva zeci de milioane de EUR pe an pentru presa independenta si presiune maxima pe grupul Intact de exemplu
  • 2) Sa infiintam un fond independent de sustinere a presei libere (atentie – fara nici o interferenta asupra mesajelor jurnalistilor de la nimeni!). In care sa donam fiecare bani si sa obtinem si donatii de la companii sau ong-uri mari. Daca 300’000 de oameni platesc 5Eur pe luna (cam cat costa Netflix) inseamna 18milioane EUR pe an. Un target ar putea fi macar 25 milioane EUR, care sa includa donatiile externe. O asemenea suma ar permite cel putin un canal TV independent + libertate financiara pentru sute de jurnalisti
  • 3) site-urile independente sa se diversifice si in zone comerciale pentru a atrage bani (comentariile politice necesita jurnalisti multi si bine platiti, insa nu si venituri). Modelul Huffingtonpost e de studiat.

Astept sugestii si comentarii !!!! Hai sa incepem sa gandim si sa actionam !


PS : imi permit sa dau sfaturi in aceasta zona pentru ca am coordonat multi ani zona de Telecom, media si tehnologie pe Europa la firme mari de consultanta. Am vazut si studiat multe din fenomenele descrise”, conchide Andrei Caramitru.