Loading...
Klaus Iohannis, mesaj pentru ambasadori: „Nu este admisibil ca in anul Centenarului sa facem pasi inapoi” – Circul Politic

Klaus Iohannis, mesaj pentru ambasadori: „Nu este admisibil ca in anul Centenarului sa facem pasi inapoi”

Presedintele Klaus Iohannis le-a transmis diplomatilor romani ca stabilitatea si credibilitatea Romaniei in politica externa inseamna si pastrarea si apararea statului de drept, a independentei justitiei si a continuarii combaterii coruptiei.

„Imi face o mare placere sa va revad astazi, aici, in Sala Unirii. Este a patra noastra intalnire in acest format. in anul diplomatic care s-a scurs de la reuniunea anterioara, relatiile internationale nu s-au ameliorat: se mentin in continuare riscurile, amenintarile si provocarile pe care le cunoasteti, la care s-au adaugat noi evolutii, unele ingrijoratoare, atat in vecinatatea noastra, cat si la nivel global.

In acelasi timp, este pentru noi un an important, din cel putin doua perspective. Pe de o parte, 2018 este anul Centenarului Romaniei Moderne, care inseamna pentru noi nu atat analize retrospectiv-istorice, cat, mai ales, proiectii de viitor.

Pe de alta parte, este anul pregatitor al celei mai importante misiuni pe care Romania o va exercita de cand a devenit stat membru al Uniunii Europene – Presedintia Consiliului Uniunii, in primul semestru al anului viitor.

Avand in vedere importanta acestei misiuni speciale, voi pune accentul in partea finala a interventiei mele asupra modului in care eu cred ca trebuie sa actionam pentru a avea o presedintie de succes.

Dar, inainte de asta, vreau sa subliniez cateva aspecte pe care le consider esentiale, mai ales in contextul Centenarului. In primul rand, riscurile, amenintarile si provocarile actuale cer o implicare activa, responsabila si inovatoare a dumneavoastra, ca reprezentanti ai diplomatiei romane.

De aceea, va reamintesc ca este necesar sa actionati viguros si eficient pentru a contracara aceste evolutii si pentru a gasi solutii durabile, astfel incat obiectivele nationale ale Romaniei sa fie realizate, iar romanii sa fie mai bine protejati.

In al doilea rand, asa cum am mai spus, stabilitatea si predictibilitatea politicii externe a Romaniei sunt esentiale pentru credibilitatea noastra, ca actor extern. in politica externa a Romaniei nu este loc pentru experimente discutabile in nume personal, pentru amatorism, pentru gafe diplomatice, pentru ca toate acestea sunt foarte paguboase pentru interesele si obiectivele noastre nationale de politica externa.

In politica externa a Romaniei nu este loc decat pentru responsabilitate, respectarea ordinii constitutionale si a dreptului international si pentru consens politic national pe temele si dosarele care tin de obiectivele noastre externe. tin sa va asigur ca voi continua sa apar aceste valori si va incurajez sa faceti la fel, pentru binele Romaniei si al romanilor.

In al treilea rand, stabilitatea si credibilitatea Romaniei in politica externa inseamna si pastrarea si apararea statului de drept, a independentei justitiei si a continuarii combaterii coruptiei la acelasi standard ca si pana acum.

Nu este admisibil ca, in anul Centenarului, sa facem pasi inapoi. Acest lucru presupune, inainte de toate, o Romanie mai puternica si mai rezilienta, un stat mai performant, in care democratia liberala si statul de drept sunt deplin consolidate, cu o justitie independenta, un stat care actioneaza in slujba tuturor cetatenilor si care este capabil sa le ofere prosperitate si siguranta.

Ca Presedinte, voi face tot ce imi sta in puteri si in atributiile mele constitutionale pentru realizarea acestui tel.

Doamnelor si domnilor,

Fundamentele politicii noastre externe raman aceleasi. Ele sunt definite prin necesitatea de a continua consolidarea triadei esentiale a politicii externe romanesti: intarirea si extinderea in continuare a Parteneriatului Strategic cu Statele Unite, precum si cresterea rolului si efortului Romaniei in Uniunea Europeana si, respectiv, in NATO.

Reiterez faptul ca aceasta triada defineste comunitatea de valori din care facem parte si ne asigura securitatea si prosperitatea. De aceea, Romania trebuie sa actioneze pentru a mentine, in acelasi timp, relevanta strategica intrinseca a acestor trei piloni, precum si cresterea relevantei Romaniei in cadrul lor. Astfel, continuarea aprofundarii Parteneriatului Strategic cu Statele Unite pe toate dimensiunile sale, asa cum am decis cu Presedintele Trump anul trecut, ramane o prioritate de prim rang.

Salut angajamentul crescut al Statelor Unite pentru securitatea Europei, a Flancului Estic al Aliantei Nord-Atlantice, inclusiv a Romaniei, reiesit cu claritate in urma vizitei la Washington din 2017 si reconfirmat recent prin alocari bugetare sporite substantial pentru Initiativa Europeana de Descurajare.

in ceea ce priveste participarea Romaniei in cadrul NATO, trebuie subliniat ca recentul Summit de la Bruxelles a fost unul de succes pentru Romania. El a dat un nou impuls procesului de adaptare a Aliantei la schimbarile mediului de securitate.
Postura de aparare si descurajare a NATO a fost consolidata, inclusiv pe Flancul Estic si in regiunea Marii Negre.

Principalele decizii in acest sens, de interes direct pentru Romania, au vizat consolidarea statutului Brigazii multinationale si recunoasterea ofertei Romaniei de gazduire a unui centru de comanda operational. Summitul a confirmat ca Marea Neagra ramane o regiune de interes special pentru Alianta, conform interesului strategic al Romaniei.

A fost, de asemenea, mentinuta politica actuala fata de Rusia si au fost continuate eforturile de proiectare a stabilitatii in vecinatatea Aliantei, inclusiv in cea estica. Nu in ultimul rand, a fost reconfirmata continuitatea politicii „usilor deschise” a NATO.

Toate acestea au asigurat un pachet cuprinzator, care a reflectat pe deplin obiectivele urmarite de Romania.
Va trebui sa continuati acest efort prin urmarirea implementarii deciziilor de interes pentru noi ale Summitului si dezvoltarea liniilor de actiune deschise de aceste decizii.

Desigur, pentru a obtine aceste rezultate, un rol important l-a avut si Formatul B9, Bucuresti 9, a carui reuniune la nivel de sef de stat am co-prezidat-o alaturi de omologul meu polon, la Varsovia, cu aproximativ o luna inainte de Summit. Daca Formatul Bucuresti, pe care l-am lansat impreuna cu Polonia in 2015, si-a dovedit utilitatea, Summitul Initiativei celor Trei Mari, pe care il voi gazdui peste doar trei saptamani, va fi crucial pentru viitorul acestei platforme informale de cooperare.

El va trebui sa dovedeasca faptul ca putem produce rezultate concrete, de natura sa stimuleze cresterea economica in regiune, pentru a reduce decalajul de nivel fata de vestul Uniunii Europene.

in acelasi timp, Summitul va trebui sa arate ca Initiativa este un instrument care stimuleaza convergenta reala, deci coeziunea in interiorul Uniunii Europene, fiind un proiect care sprijina consolidarea Uniunii si, totodata, prin stimularea interesului economic al Statelor Unite pentru regiune, un instrument de consolidare a relatiei transatlantice.

Doamnelor si domnilor,

Toate celelalte linii mari de actiune, mentionate si in anii trecuti, raman valabile, daca vorbim, de exemplu, despre Balcanii de Vest, Caucazul de Sud sau despre Asia Centrala si Orientul Mijlociu, unde pozitiile noastre privind Procesul de Pace raman neschimbate, inclusiv in ceea ce priveste statutul Ierusalimului, sau despre Asia, America Latina si Africa.

in egala masura, veti continua sa actionati pentru consolidarea parteneriatelor si relatiilor strategice bilaterale, fie ca este vorba de Germania, Franta, Italia, Polonia, Turcia sau, mai nou, Japonia, fiecare cu particularitatile sale, ca sa mentionez doar cateva exemple.

Parteneriatul Strategic pentru integrarea europeana a Republicii Moldova continua sa fie pe primul plan al actiunii noastre, care urmareste sustinerea reformelor si a apropierii de Uniunea Europeana, chiar daca nu este deloc usor.

Doamnelor si domnilor,

Am pastrat in mod special, asa cum v-am spus la inceput, o sectiune speciala a acestui mesaj, dedicata Presedintiei romane a Consiliului Uniunii Europene. Uniunea evolueaza intr-un mediu international complex si se confrunta in aceasta perioada cu provocari interne noi, generate de transformarile societale.

Asistam, uneori, la demersuri ale unor lideri politici pentru reactivarea, de o maniera populista, a temerilor cetatenilor europeni. Parcurgem, astfel, un moment dificil, care impune un angajament comun mai puternic al statelor membre in vederea consolidarii proiectului european.

Romania este pe deplin angajata, la cel mai inalt nivel, in acest efort comun european, iar asumarea, in prima jumatate a anului viitor, a Presedintiei Consiliului Uniunii Europene este o provocare, dar, in acelasi timp, pentru noi si o oportunitate.
Avem ocazia de a demonstra, pentru prima data de la momentul aderarii la Uniunea Europeana, cum traducem in fapte viziunea politica pro-europeana a tarii noastre si cum vom folosi capacitatea administratiei publice din Romania pentru a lucra direct in favoarea interesului european de data aceasta.

Ca avem abilitatea de a gestiona agenda Consiliului si de a facilita negocierile dintre statele membre ale Uniunii in vederea identificarii pozitiilor comune si a formulelor de compromis bazate pe interesul comun al tuturor statelor membre.

Ca avem capacitatea de a reprezenta Consiliul in dialogul inter-institutional cu celelalte institutii europene. Ca avem credibilitatea si priceperea de a reprezenta Uniunea in dialogul cu partenerii sai externi, completand la nevoie demersurile Serviciului European de Actiune Externa.

Timp de sase luni, interesul national al Romaniei va fi acela de a lucra pentru consolidarea Uniunii Europene. Dar, in acelasi timp, vom avea ocazia de a promova teme europene de interes particular pentru noi, pentru Romania.

Astfel, Romania a stabilit o serie de prioritati pe care le va promova din pozitia de Presedintie a Consiliului Uniunii Europene, in acord cu agenda Uniunii.

Cele patru axe de actiune vor fi:

(1) asigurarea unei cresteri durabile si echitabile pentru toate statele membre, prin intermediul unui nivel sporit de convergenta, coeziune, inovare, digitalizare si conectivitate;
(2) salvgardarea securitatii europene;
(3) consolidarea rolului global al Uniunii Europene si
(4) promovarea valorilor comune.

Un element semnificativ este acela ca programul Presedintiei noastre va avea in prim-plan cetateanul. De aceea, eforturile noastre vor trebui sa se concentreze cu precadere pe dosarele legislative si nelegislative cu impact direct si imediat asupra vietii de zi cu zi a cetatenilor.

Prin acest exercitiu, Romania isi poate consolida statutul sau de stat membru al Uniunii si va fi in pozitia de a-si asuma atributii importante la nivel european si de a contribui, de pe o pozitie de mediator impartial (honest broker) – la consolidarea proiectului european. Avem, astfel, oportunitatea de a crea o imagine pozitiva si pe termen lung a Romaniei in randul partenerilor nostri europeni. si am face bine sa folosim aceasta oportunitate, fiindca cele pe partea negativa le-am folosit din plin!

Aceasta va depinde de modul in care vom performa la Bruxelles, dar si pe plan intern, in cadrul reuniunilor organizate in tara noastra, care vor culmina cu reuniunea informala a Consiliului European de la Sibiu, in care vom decide, alaturi de ceilalti lideri europeni, prioritatile si directiile strategice ale Uniunii pentru perioada 2019-2024. Acest Summit ar putea ramane un reper important in istoria Uniunii, ca etapa a efortului de adaptare la provocarile prezentului.

Mandatul nostru la conducerea Consiliului Uniunii Europene nu va fi unul simplu, tinand seama de dosarele importante aflate in negociere la nivel european, fie ca ne referim la viitorul Cadru Financiar Multianual 2021-2027 sau la negocierile pentru retragerea Marii Britanii din Uniune.

De asemenea, in mai 2019 se vor desfasura alegerile pentru Parlamentul European, moment ce va marca finalul unui ciclu politic de cinci ani si inceperea unui nou ciclu. Suntem un stat membru solid pro-european, dar si un partener strategic puternic al Statelor Unite ale Americii. Avem datoria sa intarim parteneriatul transatlantic, care este important nu doar pentru securitatea si prosperitatea comunitatii unice care reuneste cele doua maluri ale Atlanticului. Mai presus de orice, el este crucial pentru pastrarea valorilor democratice ale comunitatii noastre.

De aceea, vom actiona – si veti actiona – prin orice mijloace in acest scop. Toate acestea impun o pregatire solida a mandatului nostru. Perioada ramasa pana la sfarsitul acestui an este cruciala pentru a construi un mandat consistent, realist, credibil al viitoarei Presedintii.

Nu este o sarcina facila, va trebui sa dam dovada de o temeinica cunoastere a dosarelor, dar si a procedurilor. Dar, mai presus de toate, va trebui sa demonstram ca angajamentul nostru pro-european este mai presus de toate indoielile. imi doresc ca Romania sa poata asigura o Presedintie eficienta a Consiliului Uniunii Europene. Guvernul are obligatia sa se asigure ca exercitarea Presedintiei va reprezenta un exercitiu din care Romania va castiga in relatiile sale cu institutiile europene, cu statele membre ale Uniunii si cu partenerii externi.

Veti reprezenta Romania pe perioada exercitarii Presedintiei Consiliului Uniunii Europene in capitalele statelor membre, urmarind si informand asupra pozitionarilor acestora pe teme importante care se discuta la nivelul Uniunii, precum Uniunea Economica si Monetara si gestionarea migratiei sau Piata interna digitala – pentru a mentiona doar cateva dosare importante.

Pentru ca Bucurestiul sa poata intelege mai bine aceste pozitionari, raman de interes efectele pe care negocierile de la Bruxelles le au asupra politicilor nationale in statele unde ne reprezentati. De asemenea, in capitalele statelor din afara Uniunii, veti urmari modul in care activitatea Romaniei, ca Presedintie, este perceputa si veti semnala oportunitati, dar si riscuri in relatiile noastre bilaterale.

As dori sa fac o mentiune speciala pentru Reprezentanta Permanenta a Romaniei la Uniunea Europeana. Rolul acesteia in exercitarea Presedintiei va fi foarte important. Pentru a obtine rezultate bune, Reprezentanta Permanenta trebuie insa sprijinita de la Bucuresti cu un mandat credibil si coerent, precum si de un ghidaj politic eficient, bazat pe mecanisme suple si rapide in procesarea informatilor si validarea deciziilor la nivel politic.

Toate acestea sunt esentiale pentru o Presedintie de succes, dar si pentru viitorul credibil al politicii externe romanesti. Sunt incredintat ca, in ciuda tuturor provocarilor, veti face fata acestei misiuni.

Va urez sa aveti incredere in fortele voastre si, prin asta, in fortele noastre ca natiune profund dedicata viitorului Europei si, mai ales, viitorului nostru ca stat si natiune moderna, care isi doreste sa progreseze in beneficiul tuturor romanilor!

Va multumesc si va doresc succes!”

Klaus Iohannis, mesaj pentru ambasadori: „Nu este admisibil ca in anul Centenarului sa facem pasi inapoi” was last modified: august 28th, 2018 by Radu Anghel
Sa raspandim circul prin sat...
spre

Share Page

Close