STUDIU: IRES a realizat mai multe cercetari cu privire la bilantul comunicational al campaniei electorale si perceptia cetatenilor asupra cadourilor electorale!

474

12 iresIRES a realizat mai multe cercetari cu privire la perceptiile publice cu privire la actiunile de campanie, precum si impactul acesteia asupra deciziei de vot.

Bilantul comunicational al campaniei electorale:

* unul din 5 romani nu cunostea inainte de ziua votului ce tip de alegeri s-au desfasurat in 9 decembrie in Romania

* un sfert dintre respondenti nu stiu ce functii indeplinesc parlamentarii

* peste o treime dintre cei chestionati nu cunosteau inainte cu 2 zile de 9 decembrie, candidatii din colegiul lor pentru Senat sau Camera Deputatilor

* Programul, partidul din care provine si imaginea candidatului sunt cele trei elemente principale pe care respondentii le iau in considerare atunci cand voteaza un candidat

* Unul din 10 romani spune ca ia decizia cu privire la vot chiar in ziua votului, 17% iau decizia in timpul campaniei electorale, dar cei mai multi (63%) stiu dinainte cu cine voteaza

* in campania pentru alegerile parlamentare, cel mai mare numar de respondenti (94%) au indicat afisele electorale ca fiind elementul de campanie pe care l-au vazut. 74% dintre cei chestionati au primit pliante, 53% au urmarit sondaje de opinie, 52% au urmarit clipurile difuzate la tv sau radio, 51% au urmarit dezbateri electorale, iar 41% au vizionat confruntari directe intre candidati

* actiunile candidatilor din campania electorala influenteaza in mica masura optiunile alegatorilor: pentru 79% dintre cei chestionati, informatiile din campania electorala nu le-a schimbat optiunea de vot nici pentru candidatul la Camera Deputatilor, nici pentru cel la Senat, iar pentru 59% aceste informatii nu le-a modificat decizia de a merge sau nu la vot, 8% dintre respondenti nu au urmarit campania electorala, iar 9% spun ca nu au aflat nimic nou in campanie

* majoritatea respondentilor (54%) cred ca este foarte important ca un candidat sa locuiasca in colegiul pe care doreste sa il reprezinte

* cinstea/corectitudinea, sinceritatea si interesul pentru problemele cetatenilor sunt calitatile pe care un candidat trebuie sa le aiba pentru a-i reprezenta pe cei mai multi dintre participantii la studiu

Perceptia cetatenilor cu privire la cadourile electorale:

* nivelul mitei electorale este unul slab, respondentii declarand ca au primit in aceasta campanie obiecte simbolice. Peste jumatate dintre respondenti declara ca nu ar dori sa primeasca niciun obiect sau cadou din partea vreunui candidat. Totusi, in campania electorala care tocmai s-a incheiat calendarele, pixurile si pungile au fost obiectele pe care le-au primit in campanie cei mai multi dintre participantii la studiu. Unul din 5 respondenti a primit insa pliante, fulare, ziare, chibrituri, brelocuri, cani sau chiar icoane si sorturi de bucatarie. 57% dintre respondenti spun ca un cadou primit din partea unui competitor nu le-ar schimba optiunea de vot daca acesta nu s-ar afla printre preferintele lor

* unul din 5 romani considera proasta si foarte proasta interdictia partidelor si a candidatilor de a oferi alimente in perioada campaniei electorale. Totusi, trei sferturi dintre respondenti spun ca aceasta interdictie este buna si foarte buna

* aproape toti respondentii (92%) ar fi de acord ca sumele cheltuite pentru cadourile/obiectele electorale sa fie donate de partide/candidati in scopuri caritabile. Totusi, datele arata ca exista respondenti care s-au obsnuit cu mita electorala si le lipseste

* majoritatea celor chestionati (94%) sunt de parere ca mita electorala ar trebui sa fie interzisa total prin lege

* 5% dintre respondenti au fost la o petrecere organizata de un candidat sau de un partid in campaniile electorale din acest an (locale si parlamentare), 20% dintre ei participand la actiuni de acest fel in ambele campanii

* Primarul localitatii isi pastreaza o relativa influenta cu privire la votul acordat de cetateni. 9% dintre respondenti recunosc ca primarul le-a dat un indemn cu privire la alegerea senatorului sau deputatului, iar 20% dintre acestia spun ca ii vor urma sfatul

Sansele unei femei de a fi aleasa in functia de Presedinte al tarii sunt incerte.

Peste o treime (37%) dintre respondenti sustin ca ar vota cu siguranta o femeie daca ar candida pentru Presedintia tarii, dar 26% dintre ei sunt categorici si sustin ca nu ar da unei femei votul lor. De altfel, 62% dintre respondenti cred ca un barbat ar fi cel mai potrivit pentru a fi Presedintele tarii si doar 9% cred ca ar fi potrivita o femeie pentru aceasta functie. In opinia participantilor la studiu, o femeie ar fi mai potrivita pentru a fi deputat, senator sau primar si doar 12% considera ca o femeie ar fi potrivita pentru functia de Prim ministru.

DETALII METODOLOGICE

STUDIU BILANT COMUNICATIONAL AL CAMPANIEI ELECTORALE

Ancheta a avut loc in perioada 7 decembrie

Volumul esantionului: 1.370 indivizi de 18 ani si peste

Tipul esantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel national.

Reprezentativitate: eroare maxima tolerata de ± 2,70%

STUDIU CADOURI ELECTORALE

Ancheta a avut loc in perioada 6-7 decembrie

Volumul esantionului: 1.364 indivizi de 18 ani si peste

Tipul esantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel national.

Reprezentativitate: eroare maxima tolerata de ± 2,71%

Mai multe detalii gasiti aici!

ABONEAZA-TE LA NEWTV! Corect, Independent, Curajos