Un sociolog de marca dezvaluie cum actioneaza propaganda rusa in Romania!

Sociologul Nicolae Tibrigan declara intr-un interviu pentru jurnalistii ca propaganda pro rusa din Romania abordeaza o arie vasta de teme, de la naratiuni anti-americane, „Romania – colonia SUA”, anti-NATO – inutilitatea scutului antiracheta, a bazelor NATO, si la RO-EXIT – cu discursuri de tip post-colonial si marea conspiratie a Occidentului impotriva Romaniei.

Nicolae Tibrigan: Rusia pare sa dezvolte tipuri de tematici pentru fiecare tara in parte, iar unele naratiuni sunt „reciclate” chiar la nivel regional (Europa de Est – Statele Baltice, Polonia, Romania, Bulgaria, Ucraina, R. Moldova), acestea din urma se refera la tematici mai generale cum ar fi: accentuarea pozitiei Rusiei ca putere globala, necesitatea unei „lumi multipolare”, pictarea unui Occident decadent din punct de vedere moral si spiritual, scindarea iminenta a Europei etc.

Daca e sa ne referim strict la propaganda pro-Kremlin la noi in tara, vom constata o vasta arie de teme, de la naratiuni anti-americane si „Romania – colonia SUA”, anti-NATO – inutilitatea scutului antiracheta si a bazelor NATO, la RO-EXIT cu discursuri de tip post-colonial si marea conspiratie a Occidentului impotriva Romaniei (vezi discursul despre blocarea investitiilor si a dezvoltarii portului Constanta pentru a nu periclita, chipurile, portul Hamburg).

Cu alte cuvinte, „occidentalii e de vina”. Luand in considerare faptul ca societatea romaneasca nu este vorbitoare de limba rusa si manifesta respingere si neincredere fata de regimul Putin si establishment-ul militar (nu neaparat in raport cu rusii in general), propaganda pro-Kremlin actioneaza aici intr-un mod insidios, prin ricoseu. De aceea, si canalele sunt diverse.

impreuna cu colegii de la LARICS lucram acum la un raport exhaustiv unde vom demantela reteaua de influenta a Kremlinului in Romania in baza unei clasificari a acestor canale dupa cateva criterii: tipul sursei, impact, actori si obiective strategice.

Astfel, am putut identifica purtatori de mesaj, unii desprinsi si din „Lista lui Dughin” – descoperita de hackerii rusi „Humpty Dumpty – Shaltai Boltai“ si dezvaluita de jurnalistii ucraineni; iar altii folositi pe post de „idioti utili” in domeniul „jurnalismului alternativ” promovat de Sputnik.md si alte site-uri afiliate Ambasadei Federatiei Ruse in Romania.

Aceste „canale” abunda cu fosti politicieni, jurnalisti „reciclati” recent, experti care actioneaza in favoarea Rusiei fie pentru onorarii, fie din frustrari personale, precum si alti perdanti (reali sau imaginari) ai tranzitiei post-comuniste si ai europenizarii Romaniei.

Celalalt nivel de canale media identificate se refera la posturile publice care preiau fara discernamant aproape toate stirile din domeniul militar, actionand de multe ori inconstient drept „purtatoare de cuvant” ale Ministerului rus al Apararii. De exemplu, goana dupa rating si accesari pe online, imping principalele posturi de televiziuni sa preia orice „petarda” informationala lansata de Moscova despre „armele miraculoase” supersonice sau electronice care, chipurile, ar face inutil scutul antiracheta de la Deveselu.

Astfel de mesaje au efect de a spori neincrederea populatiei in capacitatile de aparare a statului si a crea curente care sa influenteze decidentii in necesitatea abandonarii programelor de modernizare militara in favoarea altor proiecte mai „pacifiste”. La fel se intampla si cu declaratiile oficialilor rusi sau a documentarelor ruse preluate si difuzate pentru a crea audienta, fara a exista in cadrul materialului o evaluare a mesajului de catre un expert care sa-l decripteze publicului, sau macar a unui comentariu din partea redactiei. Din pacate, la acest nivel, destul de popular in randul populatiei, dezinformarea si propaganda pro-Kremlin este amplificata si distribuita indiferent de continutul aberant sau toxic al acestora.

Cel de-al treilea nivel identificat este online aflat in plin avant, in conditiile in care se intersecteaza cu celelalte nivele de canale de distributie. Aici Kremlinul actioneaza cu resurse interne in baza unei cartografieri a resurselor si opiniilor decidentilor si formatorilor de opinie. Sunt utilizate deopotriva grupuri de discutii (Eco Chamber) de formare a postacilor si trollilor locali pro-Kremlin, pagini virale, site-uri cu „stiri alternative” – toate acestea alimentate din segmente de opinie favorabile Rusiei: pacifisti inclinati sa evite un conflict, nationalisti, conservatori, unionisti, ortodocsi, anti-imigrationisti, islamofobi, xenofobi, legionari, dacisti, conspirationisti etc. care sustin miscarea anti-Justitie lansata de alianta de guvernare si se opun oferirii unor atributii mai mari structurilor supranationale – UE si NATO.

Cel mai grav e ca PSD a adoptat modelul toxic al „fermelor de troli” din Rusia pentru a-si spori capitalul electoral, facilitand inconstient penetrarea de catre propaganda pro-Kremlin a spatiului informational din Romania prin accentuarea clivajelor socio-politice. Ori, campaniile de dezinformare vizeaza spatiile de dezbatere intensa, de audienta, cu scopul de a dirija discutia publica in sfera de interes strategica.

si ultimul nivel este reprezentat de partide, personalitati politice, jurnalisti, reprezentanti ai zonei academice si culturale, lideri de asociatii care imbratiseaza agenda razboiului informational al Kremlinului, inconstient sau prin finantari indirecte.

Citeste mai mult pe jurnalistii

Un sociolog de marca dezvaluie cum actioneaza propaganda rusa in Romania! was last modified: aprilie 12th, 2019 by Radu Anghel
Sa raspandim circul prin sat...
Loading...
spre