Politic News

Victor Ponta: USL doreste modificarea Constitutiei pana in iunie 2013! In 2014, alegeri regionale

Premierul Victor Ponta a declarat ca USL doreste modificarea Constitutiei pana in iunie 2013, iar in 2014 sa organizeze alegeri regionale pentru regiuni de dezvoltare, pastrand judetele actuale.

El a aratat ca in noua Constitutie va fi propus ca presedintele sa fie ales tot prin vot direct, dar sa nu mai aiba posibilitatea de a nominaliza pe oricine doreste in functia de prim-ministru, ci sa tina cont de propunerea formatiunii cu cel mai mare numar de mandate in Parlament. In noua Constitutie va fi totodata clarificat cand si in cel fel presedintele poate interveni in activitatea Guvernului.

“Trebuie de asemenea sa stabilim faptul ca la Curtea Constitutionala poti sa pui oameni cu o anumita pregatire de minim 18 ani judecator sau magistrat si ca, eventual, deciziile luate de Curtea Constitutionala pot fi in Parlament cu doua treimi schimbate”, a spus Ponta.

Seful Guvernului a aratat ca si serviciile de informatii trebuie sa functioneze, nu doar formal, sub control parlamentar, pentru a fi asigurata transparenta.

Potrivit premierului, USL este dispusa sa discute inclusiv cu PDL si UDMR despre modificarea Constitutiei.

2 Comentarii

2 Comments

  1. Ioan Moisin

    29 decembrie 2012 la 12:04

    REVIZUIREA CONSTITUTIEI. SENATORUL IOAN MOISIN
    A REDESCHIS CALEA REVIZUIRII CONSTITUTIEI, ASTFEL
    INCAT POPORUL SA POATA DECIDE ABANDONAREA FORMEI REPUBLICANE DE GUVERNAMANT (22 FEBRUARIE 1999)
    În declaratia politica din 22 februarie 1999, Senatorul Ioan Moisin a atras atentia asupra faptului ca forma de guvernamant monarhica exista la noi din vechime, in timp ce forma republicana a fost introdusa fortat de comunisti.
    Analizand problema raportului dintre art. 148 şi art. 2 din Constitutie, el a aratat dreptul suveran al poporului de a alege oricand intre republica si monarhie.
    A fost prima tentativa de modificare a Constitutiei adoptate după Revoluţie. Oferim mai jos declaratia, publicată apoi în Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 21, 5 martie 1999, p. 12:
    „Domnul Ioan Moisin:
    Domnule presedinte de sedinţa,
    Stimati colegi,
    Declaratia mea se refera la problema raportului dintre art. 148 şi art. 2 din Constitutia Romaniei.
    În art. 148 din Constitutia Romaniei, 1991, se prevad limitele revizuirii Constitutiei. Nu avem obiectii fata de nici una, cu exceptia celei privind forma republicana de guvernamant. Ea nu este
    o mostenire strabuna, cum ar fi teritoriul national istoric sau limba romana ca limba nationala, pe care nici-o generatie viitoare, după cum nici generatia actuala, nu are dreptul sa le revizuiasca.
    Forma republicana de guvernamant a fost introdusa la noi, pentru prima data, de catre comunisti si a fost impusa in art. 148 din Constitutie ca nerevizuibila sub regimul criptocomunist
    existent în 1991. Cu siguranta că taranii sau muncitorii care au acceptat, în bloc, articolele acestei Constitutii, prin referendum, nu s-au sesizat tocmai de alin. 1 al art. 148. Acest alineat are doua
    implicatii:
    a) incalca traditia constitutional –democratica a Romaniei. Nici-o Constitutie democratica anterioara nu prevedea o atare limitare a revizuirii. Dimpotriva, prevedeau posibilitatea revizuirii fara nici-o restrictie. Astfel, Constitutia din 1866 prevedea la art. 129, citez: „puterea legiuitoare are dreptul de a declara ca este trebuinta a se supune reviziunei dispozitiunile din Constitutiune, anume aratate” – şi se referea la toate. Constitutia din 1923 arata la art. 129, citez:
    „Constitutiunea poate fi revizuita , in total sau in parte, din initiativa regelui sau oricăreia din Adunarile legiuitoare”. Era, deci, şi mai permisiva. Nici macar regimul comunist nu a impus o limitare a revizuirii. Astfel, Constitutia din 1952 preciza la art. 105, citez: „Constitutia Republicii Populare Romane poate fi modificata numai prin lege votata de Marea Adunare Nationala”, iar Constitutia din 1965 nici nu pomenea de acest subiect.
    Pe scurt, Constitutia din 1991 a impus o limitare fara precedent, la care nici antidemocratii nu au avut curajul sa recurga.
    b) a doua implicatie este aceea că art. 148 incalca prevederile art. 2 din Constitutia actuala, care arata, citez: „suveranitatea naţionala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative şi prin referendum” – alin. (1).
    Evident, suveranitatea presupune şi dreptul de modificare a Constitutiei. Spre exemplu, în Constitutia din 1923, suveranul putea avea initiativa modificarii Constitutiei.
    Sa ne gandim ca nici Constitutiile regaliste nu au impus o limita a suveranitatii poporului, ceea ce a facut astazi ca sa putem avea o republica. Bun. Poporul a aprobat in 1991. Poate sa o
    tina tot aşa cat doreste, dar în viitor, candva, daca nu mai vrea republica, daca el va vrea altceva, iar Constitutia il va opri sa-si manifeste optiunea suverana, ce suveranitate a poporului mai este aceea? Si cum poate o generatie sa hotarasca asupra optiunii, la fel de suverane, a unei generatii viitoare, care poate fi totusi alta?
    Asa se strecoara un principiu nedemocratic într-o societate democratica. Urmarile nu pot fi salutare.
    Intorcandu-ne la art. 148, intrucat se prevede existenta limitelor revizuirii, nu putem sa cerem o revizuire directa a prevederilor continute in el, cu privire la forma republicana de guvernamant.
    Dar observăm ca nici un articol din Constitutia actuala nu prevede interzicerea unei actiuni legislative de revizuire a limitei de revizuire. Pornind de pe acest teren inatacabil, voi initia un proiect de lege privind revizuirea limitei de revizuire prevazuta in Constitutia actuala. Prin aprobarea unei asemenea initiative, conform procedurii de revizuire a Constitutiei, s-ar restitui, in sfarsit, poporului dreptul integral la exercitarea suveranitatii. Va multumesc”.

  2. SECRIERU IOAN

    1 iulie 2014 la 17:56

    SUNT DE ACORD CU OBSERVATIILE SI OPINIILE D-LUI SENATOR CU REFERIRE LA REVIZUIREA CONSTITUTIE, SUBSCRIU INTRU-TOTUL, SE IMPUINE MODIFICAREA RAPORTULUI DINTRE ART. 2 ŞI 148 PRIVIND LIMITELE REVIZUIRII CONSTITUTIEI, SA SE STIPULEZE DREPTUL SUVERAN AL POPORULUI DE ASI ALEGE FORMA DE GUVERNAMINT, REPUBLICĂ SAU MONARHIE, SĂ DISPARĂ PREVEDEREA CUM CA REVIZUIREA IN TOATALITATE A COSTITUTIEI NU ESTE PERMISĂ IAR FORMA DE GUVERNĂMÎNT ACTUALĂ ** REPUBLICA ** NU POATE FI SUPUSĂ REVIZUIRII.

Lasa un Raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Spre TOP